Tranzitie fara intreruperi, eficienta maxima
Metro Istanbul urmareste o tranzitie fara probleme de la constructie la exploatare si maxima eficienta operationala maxima cu proiectul digital twin.
Obtinerea de servicii de calitate inalta prin operatiuni digitalizate
Metro Istanbul, ca filiala a Municipalitatii Metropolitane din Istanbul (IMM) si o autoritate importanta de transport public din oras asigură transport zilnic pentru peste 3 milioane de oameni prin reteaua sa de 18 linii de sistem feroviar urban pe o distanta de 241 de kilometri. Avand obiective ambitioase de imbunatatire a calitatii serviciilor, compania se concentreaza pe minimizarea timpului de nefunctionare si pe mentinerea eficientei sistemelor de cale ferata, garilor si cladirilor. Pentru a mentine cel mai inalt standard de servicii echipa Metro Istanbul responsabila cu operarea si intretinerea sistemelor feroviare a implementat un proiect digital twin folosind Autodesk Tandem. Aceasta initiativa isi propune sa asigure o tranzitie lina de la constructie la exploatare, sa maximizeze eficienta operationala, sa ofere o experienta de calatorie remarcabila prin solutii proactive si sa optimizeze utilizarea resurselor orasului.
Ce este Digital Twin?
Digital Twin este o replica digitala precisa a unui obiect sau sistem fizic. BIM (Building Information Modeling) este un aspect important al Digital Twin, insa conceptul ofera mult mai mult. Un Digital Twin reproduce caracteristicile, performanta si comportamentul omologului sau fizic, facilitand analiza, predictia si optimizarea in timp real. Proiectul digital twin intreprins de Metro Istanbul asigura operatiuni fara probleme in mai multe aspecte, garantand calitate neintrerupta a serviciilor de metrou, inclusiv functionarea fara probleme a scarilor rulante si lifturilor. Angajat sa furnizeze rezidentilor din Istanbul servicii de transport confortabile si rentabile in timp util, Metro Istanbul se straduieste sa minimizeze cheltuielile de operare si intretinere, sa sporeasca eficienta si sa abordeze in mod proactiv eventualele problemele folosind platforma digitala Autodesk Tandem.
Un management vizionar
Directorul general Dr. Özgür Soy este presedinte al regiunii Eurasia si vicepresedinte al Asociatiei Internationale de Transport Public (UITP), o organizatie cu peste 2000 de membri din peste 100 de tari. El a jucat un rol semnificativ in organizarea celei de-a 100-a Adunari a Metroului UITP, care a avut loc la Istanbul in decembrie 2023. In 2022 ca parte a Programului National de Premii pentru Imbunatatirea Calitatii, Metro Istanbul a fost supusa Evaluarii Competentei EFQM, devenind primul si singurul operator de sistem feroviar calificat cu 6 stele din lume.
Özgür Soy declara: „In cadrul Metro Istanbul adoptam o abordare de management durabil. Pentru a realiza acest lucru, investim in tehnologiile pe care le consideram necesare. Utilizarea Digital Twin in operatiunile si intretinerea sistemului feroviar este un concept relativ nou la nivel global. Ne propunem sa extindem proiectul nostru in curs de desfasurare la una dintre statiile noastre, la toate celelalte statii ale noastre. Proiectul sustine puternic viziunea noastra de a fi lider in dezvoltarea industriei”.
O operatiune cuprinzatoare
Metro Istanbul gestioneaza un inventar vast de echipamente care se intinde pe 18 linii si 234 de statii, care se extinde treptat odata cu adaugarea de statii noi. O infrastructura de dimensiuni semnificative se extinde de la transformatoare de tractiune la transformatoare de servicii auxiliare si sisteme de iluminat la sisteme HVAC, formand o retea in continua expansiune. Afirmand ca sute de mii de becuri, sisteme de incalzire si aer conditionat si numeroase sisteme electromecanice sunt utilizate in aproape 2 milioane de metri patrati gestionati de Metro Istanbul, dr. Özgür Soy a spus: „Pe langa toate aceste sisteme, avem peste 2.000 de scari rulante si lifturi pentru a asigura accesul confortabil la garile noastre, multe dintre acestea fiind situate la adancimi considerabile datorita caracteristicilor topografice ale Istanbulului. Suntem numarul unu in lume in ceea ce priveste numarul de scari rulante si lifturi. Trebuie sa mentinem toate aceste sisteme operationale in orice moment si sa economisim energie prin utilizarea lor eficienta. Gestionam o baza foarte mare de active, alocand 60% din timpul nostru operatiunilor de transport de pasageri si 40% sistemelor de intretinere. Acest lucru face ca realizarea de Digital Twin sa fie o necesitate.”
Un proiect pilot la stația Çırçır
Evidentiind metroul ca un mod unic de transport fara egal, directorul general Soy a declarat: „Semnificatia unui design adecvat devine primordiala in sisteme, cum ar fi sistemele de metrou, care au 50 de ani, 100 de ani sau a caror longevitate este incerta. Detalii precum costurile operationale pe 50 sau 100 de ani, frecventa defectiunilor si nivelurile de confort al pasagerilor sunt stabilite în faza de proiectare a sistemelor de metrou. Cu cat obtinem mai devreme aceste informatii, cu atat suntem mai bine echipati pentru a aborda in mod proactiv potentialele probleme in timpul functionarii sau pentru a reduce costurile. Am creat Digital Twin in faza de proiectare a statiei Çırçır de pe linia noastra de metrou M7 Yıldız-Mahmutbey folosind Autodesk Tandem. Dezvoltarea unui Digital Twin al unei statii in timpul fazei de proiectare ofera beneficii semnificative pentru operatiuni. Va ofera posibilitatea de a efectua toate operatiunile statiei prin Digital Twin, cu exceptia intretinerii fizice. Puteti vizualiza defectiunile prin intermediul sistemului, iar echipele de intretinere sunt trimise stiind deja ce trebuie facut. Planificam sa extindem implementarea Digital Twin la toate statiile noastre”.
Crestere cu pana la 37,5% a eficientei operationale
Directorul general al Metro Istanbul, dr. Özgür Soy, spune: „In esenta, am dezvoltat proiectul Digital Twin pentru a utiliza eficient resursele orasului. Ne propunem sa obtinem o crestere a eficientei operationale cu pana la 37,5% si sa economisim pana la 25% in consumul de energie si costurile de intretinere. Utilizarea Digital Twin in operatiunile si intretinerea sistemului feroviar este un concept relativ nou la nivel global.”
Crearea unui Digital Twin
Managerul Centrului de Design Metro Istanbul, Ertan Toprakal, declara: „Partea provocatoare a crearii unui Digital Twin a fost generarea de modele BIM de calitate inalta, de linii si statii care nu aveau modele BIM. Folosim tehnologia Autodesk ReCap pentru a depasi aceasta provocare.” Metro Istanbul Architectural Design Executive Hande Akkoyunlu adauga: „In ceea ce priveste crearea modelelor BIM, sarcina noastra este mai dificila pentru liniile si statiile proiectate inainte de 2015. Cu toate acestea, integrarea obligatorie a modelelor BIM in proiectele de metrou din 2015 impreuna cu furnizarea de aceste modele la receptia constructiei ofera un avantaj semnificativ.”
Ertan Toprakal spune ca pentru a crea un model Digital Twin sunt necesare informatii despre datele in timp real ale instalatiilor, procedurile de intretinere si fluxul de date din sistemele de management al activelor, alaturi de modele BIM, precum si informatii despre scopurile pentru care modelul Digital Twin a fost folosit.
„O alta provocare a fost transferul de date in timp real de la sisteme in platforma Digital Twin printr-un protocol de comunicare comun”, spune Toprakal, descriind experienta lor in timpul proiectului. „Datele noastre provin dintr-un sistem mare. Prelucrarea, analiza si utilizarea acestor date in scopuri de luare a deciziilor a fost o oportunitate fantastica de a dobandi know-how. Vom continua sa ne crestem sursele de date care alimenteaza proiectul digital twin cu investitii suplimentare in IoT si senzori”.
Ce obiective sprijina proiectul?
Obiectivul principal al Metro Istanbul este de a oferi servicii excelente pasagerilor sai. In acest sens, scopul lor este de a dezvolta solutii rapide si agile pentru a aborda orice fel de provocari care pot aparea. Intretinerea vehiculelor, intretinerea liniilor si a statiilor, precum si operatiunile de reparare, revizuire si modernizare la statii joaca un rol crucial in atingerea acestui obiectiv. In exploatarea sistemelor feroviare, consumul de energie este un factor crucial in determinarea costurilor. Prin urmare, Sistemul de Management al Energiei ISO 50001 este implementat in toate activitatile, pentru a asigura utilizarea eficienta si efectiva/in totalitate a resurselor energetice.
Metro Istanbul isi propune sa isi imbunatatească continuu performanta managementului de mediu in conformitate cu Obiectivele de Dezvoltare Durabila ale Natiunilor Unite. Compania se angajeaza sa-si intensifice eforturile de reducere a emisiilor de mediu care decurg din activitatile sale prin abordari inovatoare.
Directorul general adjunct al Metro Istanbul, M. Fatih Gültekin, declara: „Vedem proiectul digital twin ca un pas crucial catre obiectivul nostru de a oferi servicii excelente pasagerilor nostri. Lansam proiectul digital twin datorita caracteristicilor sale solide, care ne vor imbunatati procesele de intretinere, consumul de energie si practicile de durabilitate, toate acestea fiind strans aliniate cu scopul nostru principal”.
Acces facil si capacitati de analiza
Ferdi Tatar, Metro Istanbul BIM si Visual Design Executive, isi subliniaza asteptarile cu privire la procesele de intretinere cu ajutorul Autodesk Tandem, dupa cum urmeaza: „Ne propunem sa utilizam tehnologia digital twin pentru a eficientiza procesele noastre de intretinere, implementand imbunatatiri care conduc la economii semnificative de energie. De asemenea, asteptarile noastre sunt ridicate in ceea ce priveste intretinerea preventiva. Accesam rapid informatiile despre active, datele de instalare si intretinere pentru toate echipamentele. Platforma digital twin Autodesk Tandem serveste ca un depozit pentru datele de gestionare a instalatiilor. Se creeaza o baza de date in care se afla toate informatiile necesare, cum ar fi manuale de operare si intretinere, informatii despre garantie si alte date aplicabile pot fi accesate cu usurinta. Aceste date sunt asociate cu modelul 3D al cladirii, permitand operatorilor sa faca predictii precise despre cum vor fi afectate sistemele lor de eventualele defectiuni ale echipamentelor si sa planifice intretinerea preventiva.
Ferdi Tătar afirma, de asemenea, ca vor efectua operatiuni in platforma Digital Twin, inclusiv Analiza Puterii Totale CER, comparatiile Energiei Consumate de Trenuri cu Energia Regenerabila Generata, Optimizarea Modurilor de Conducere a Trenului cu Profiluri Viteza-Timp si Analiza Consumului de Energie pentru Servicii auxiliare de statie, pentru a face imbunatatiri ale eficientei energetice.
Autodesk Tandem si productivitatea fortei de munca
Supervizorul de proiect Metro Istanbul Digital Twin, Şaban Kuş, spune: „Utilizam in mod eficient Autodesk Tandem in procedurile noastre de intretinere”. Se pot monitoriza perioadele de intretinere a echipamentelor cu ajutorul Autodesk Tandem utilizand datele transferate din modulul de management al activelor al sistemului ERP. Acest lucru le permite sa intervina inainte de aparitia defectiunilor, asigurand intretinerea la timp.
De asemenea, informatiile si semnalele pentru echipamentul din sistemul de monitorizare si control sunt stocate in Autodesk Tandem. Şaban Kuş adauga: „Ne continuam eforturile de a efectua analize predictive ale echipamentelor prin integrarea acestor date de semnal cu aplicatiile AI. Examinam defectiunile si anomaliile echipamentului, cat si cele din afara lui.”
Şaban Kuş afirma ca initiativele de digitalizare si digital twin au fost salutate de toti angajatii, in special de echipele de intretinere si reparatii. Kuş adauga: „Am urmarit sa eficientizam si sa facem procesele de intretinere mai usor, in special pentru personalul care lucreaza in unitatile de intretinere. Digital Twin a avut un impact pozitiv si asupra anumitor procese de luare a deciziilor. De exemplu, unitatea de sisteme de management al energiei poate lua decizii mai eficiente in ceea ce priveste managementul energiei prin analiza valorilor energetice adunate cu ajutorul modelul Digital Twin. In viitor, cand toate statiile noastre vor fi analizate cu modele Digital Twin, anticipam sa putem preveni defectiunile neasteptate si pierderile de energie.”